آشنایی با سرمایه گذاری در مسکن

جدیدترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش

آشنایی با سرمایه گذاری در مسکن

انواع سرمایه گذاری در مسکن

در دهه های اخیر با افزایش تقاضا ی سرمایه گذاری در بازار مسکن روش های سرمایه گذاری درآن توسعه کمی و کیفی بسیاری یافته وبه تناسب پیچیدگی بیشتر در بازار سرمایه روش های سرمایه گذاری در مسکن هم به همان نسبت متنوع تر شده است . در این نوشتار قصد داریم شما را با انواع سرمایه گذاری در مسکن به خصوص روش های متداول تر در آمریکای شمالی شامل کانادا و آمریکا آشنا کنیم .

اجاره داری (Rental Properties)

روشی سنتی اما بسیار متداول و مرسوم در بازار مسکن است که شخص سرمایه گذار ملکی را خریداری کرده و از طریق گرفتن اجاره بها کسب درآمد می کند. در این روش هزینه هایی چون بازپرداخت وام بانکی (Mortgage)، مالیات و هزینه تعمیرات و نگهداری از طریق اجاره تامین می گردد . در این روش سرمایه گذار بعد از تسویه وام از محل اجاره بها طی چندین سال مالک قطعی ملک می شود . از نکات ساده ولی حائز اهمیت در این روش از سرمایه گذاری توجه به محل جغرافیایی، نرخ اجاره بهاء و میزان تقاضا جهت اجاره در مکان مورد نظر می باشد به عنوان مثال اطراف دانشگاه های بزرگ به دلیل تقاضای بالا از ناحیه دانشجویان . ایده آل ترین حالت ممکن این است که اجاره بها بتواند علاوه بر تامین هزینه ها بیشینه ای نیز نصیب سرمایه گذار نماید که البته این حالت در بازار شهر های بزرگ رفته رفته دست نیافتنی تر می شود ؛ اما به مرور با باز پرداخت اقساط در یک بازه زمانی بیست تا سی سال سرمایه گذار با افزایش ارزش ملک می تواند ازبازگشت سرمایه و سود قابل قبولی بهره مند شود . شاید بزرگترین تفاوت بین اجاره داری وسایر اشکال سرمایه گذاری در بازار مسکن این است که شما باید زمان زیادی ازوقت وکار خود را صرف آن کنید . البته اگر نمی خواهید زمان زیادی صرف کنید همیشه این امکان وجود دارد که با پرداخت بخشی از اجاره بها این کار را به شرکت هایی که به جای شما املاکتان را مدیریت می کنند (property management company ) بسپارید .

خرید و فروش ملک (Real Estate trading , Flip)

در این روش سرمایه گذاران به دنبال سود کوتاه مدت در بازار مسکن هستند که بیشتر به نام Flipping شناخته شده است . این نوع سرمایه گذاری بخش بسیارپرریسک بازار مسکن در آمریکای شمالی است . سرمایه گذاران یا عمدتا به دنبال املاک با ارزشی به مراتب کمتر از قیمت واقعی آن در بازار بوده و یا در مناطقی که ارزش ملک به سرعت در حال رشد است به دنبال جایی برای سرمایه خود هستند . Property Flipper ها یا همان سرمایه گذاران کوتاه مدت معمولابه دنبال املاکی هستند که بتوانند بدون هیچ خرجی در یک بازه 3 تا 4 ماه ازاین دست خریده و ازدستی دیگر بفروشند. البته ناگفته پیداست که اگر اتفاقی منفی در بازار بیفتد – که احتمالش کم هم نیست – و پیش بینی آن ها محقق نشود ،به دلیل کمبود نقدینگیشان در تامین بیش از چند ماه هزینه های وام وغیره به مشکلات جدی بر می خورند . حالتی دیگر از این نوع سرمایه گذار که در بازه ای طولانی تر از حالت اول بسته به حجم کاراتفاق می افتد این است که املاک قدیمی را خریداری کرده و پس ازبازسازی به قیمت بالاتر به فروش می رسانند . از محدودیت های این روش این است که در هرزمان معمولا به بیش از یک ملک نمی توان پرداخت .

گروه های سرمایه گذاری مسکن Real Estate Investment Groups

Real Estate Investment Groups را می توان به نوعی mutual fund های کوچک بازار مسکن نامید . این نوع از سرمایه گذاری به کار کسانی می آید که به اجاره دارند علاقه دارند اما نمی خواهند خود را درگیر مستاجر و اداره ملک کنند .
روش کار به این صورت است که یک شرکت مجموعه یا مجموعه هایی از آپارتمان خریداری می کند و پس از آن اجازه می دهد سرمایه گذاران یک واحد یا چند واحد از آن ها را تملک کنند . صاحبان جدید آپارتمان ها هیچ مسئولیت مستقیم وکاری در رابطه با مدیریت ، هزینه های نگهداری ، تعمیرات ، امور قانونی ،پیدا کردن مستاجر ، تخلیه و دیگر امور مرتبط نداشته و همه را شرکت فروشنده برای آن ها انجام می دهد و در ازای آن سالیانه بخشی از اجاره بها را هم به عنوان دستمزد این قبیل کارها برمی دارد . راهی است نسبتا راحت برای سرمایه گذاری در مسکن اما به شرکت عرضه کننده و اعتبارو شهرت آن بستگی تام دارد .

REITs ازطریق بازاربورس

روش دیگر سرمایه گذاری دربازار مسکن از طریق بازار بورس است که از روش های بسیار رایج بوده و سرمایه گذاری های بسیار کلانی به صورت روزانه درآن انجام می شود . در این روش سرمایه گذار مالک فیزیکی هیچ ملکی نیست بلکه سهام شرکت های سرمایه گذاری مسکن (Real Estate Investment Trusts ) که کارشان عمدتا سرمایه گذاری های کلان در بازاراملاک مسکونی ، تجاری و اداری به منظور اجاره داری است را در بازار بورس خرید کرده یا می فروشد . سهام این شرکت ها در بازار های بزرگ بورش چون Wall street و تورنتو خرید و فروش می شوند .

چرا در بازار مسکن سرمایه گذاری کنیم

به طور کلی از مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن یکی می توان به نوسانات پایین این بازار – به ویژه – در مقایسه با بازار سهام و اوراق قرضه و دیگری بهبود نسبت سود به ریسک درسبد سرمایه گذاری افراد اشاره کرد . از دیگر ویژگی های سرمایه گذاری در ملک آن است که بازده آن معمولا با سرمایه گذاری های مطمئنی چون اوراق قرضه دولتی خزانه داری آمریکا یا دولت کانادا مقایسه می شوند به خصوص در زمانی نرخ های بهره پایه پایین می آیند . ازویژگی های دیگر سرمایه گذاری در ملک ارتباط کمتر آن با سایر بازارهاست به طوری که ازسال 1956 در 15 بحران مالی بررسی شده توسط دانشگاه ییل که بازار های بورس فروریختند بازار مسکن برخلاف آن ها حرکت کرده است . البته استثناهایی هم می توان بر شمرد مانند زمان بحران بزرگ یا Great Recession . به یاد اصل را باید بخاطر سپرد : هرچه سرمایه گذاری در ملک مستقیم تر اثر پذیری از دیگربازارها کمتر . به عنوان مثال سرمایه گذاری در REITs کاملا تابع بازار سهام است.
کاهش اثر تورم بر سرمایه Inflation Hedging از کاربرد های خوب سرمایه گذاری در مسکن است . امکان دریافت وام را نیز باید به این فهرست افزود . در سرمایه گذاری های دیگر مثل بازار سهام شما امکان دریافت وام ندارید و باید همه سرمایه گذاری را از منابع خود تامین کنید مگر اینکه Margin سرمایه گذاری کنید که آن هم ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد وهم میزانش به وام مسکن Mortgage نمی رسد . وام های مسکن متداول از 80% تا 65% سرمایه گذاری شما را تامین می کنند . که اصطلاحا به آن Power of Leverage می گویند .
از معایب سرمایه گذاری می توان به ضریب پایین نقد شوندگی Illiquidity آن اشاره کرد . یعنی در صورت نیاز در بهترین حالت هفته ها ودرشرایطی ماه ها طول می کشد تا شما بتوانید ملک خود را تبدیل یه پول کنید . در انواع سرمایه گذاری های ملک سهام REITs ها نقد شوندگی بالاتری دارند اما به همان نسبت نوسان بیشتر و ریسک بالاتری را هم تجربه می کنند .

 

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.