کلید عمومی و خصوصی در بیت کوین

جدیدترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش

کلید عمومی و خصوصی در بیت کوین

کلید عمومی و کلید خصوصی ارز دیجیتال چیست؟ هر کیف‌ پول در بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر شامل دو کلید عمومی و خصوصی می باشد. هر دو نوع کلید اعداد صحیح بزرگی هستند، اما به خاطر بزرگ بودن این اعداد، از طریق سیستم رمزگذاری Wallet Import Format، در قالب ارقام و حروف نمایش داده می‌شوند. بلاک چین از انواع مختلفی رمزنگاری استفاده می‌کند. یکی از آن‌ها رمزنگاری کلید عمومی است. کلیدهای عمومی و خصوصی اجزای جدایی‌ناپذیر و یکپارچه رمز ارزهای ساخته شده در شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین محسوب می‌شوند.
کلید خصوصی (Private Key) چیست؟
کلید خصوصی یک رشته متنی محرمانه و ترکیبی از اعداد و حروف مختلف می باشد، همانطور که می‌دانید در بلاکچین، اطلاعات هویتی ثبت نمی‌شود بنابراین شبکه بیتکوین و دیگر ارزهای دیجیتال، با استفاده از کلید خصوصی تشخیص می‌دهد که شما مالک دارایی‌های داخل یک کیف پول هستید.

کلید خصوصی یک عدد ۲۵۶ بیتی است که به محض اینکه شما یک کیف پول می‌سازید، به صورت تصادفی ایجاد می شود. در واقع، کلید خصوصی با استفاده از توابع رمزنگاری (توابع هش)، از روی پسوردی که ما برای کیف پول خود انتخاب می‌کنیم، بدست می‌آید. این توابع رمزنگاری که به آنها توابع هش نیز می‌گویند، ورودی‌های مختلف (با تعداد کاراکترهای مختلف) را گرفته و خروجی‌هایی با طول ثابت (۲۵۶ بیتی) تولید می‌کنند.

از این رو اگر پسوردی که برای کیف پول خود انتخاب می‌کنیم، ساده و قابل حدس باشد، احتمال حدس زدن آن توسط هکرها افزایش می‌یابد. نمونه ای از یک کلید خصوصی بیت کوین را می‌توان در زیر دید.

KxhgeYuESuJKAsot۲ovQLjuxcTJMF۹Hbs۲cxdmmx۱jy۲cqTk۳۱on

باتوجه به اینکه کیف پول های مختلف از توابع رمزنگاری متفاوتی استفاده می‌کنند، فرمت کلید خصوصی ایجاد شده در کیف پول های مختلف می‌تواند باهم فرق داشته باشد.

اگر کلید خصوصی خود را نداشته باشید، می‌توان گفت که شما صاحب بیت‌کوین‌های خود نیستید.کلید خصوصی شما فقط و فقط باید پیش خودتان بماند، کلید عمومی و خصوصی در بیت کوین زیرا اطلاع یک نفر دیگر از آن برابر با دادن بیت کوین هایتان به اوست. بدون داشتن کلید خصوصی یا عبارت بازیابی (که مرتبط با کلید خصوصی هستند) دارایی‌هایمان قابل بازیابی نیست و برای همیشه از دستمان خواهند رفت.
راه های برای جلوگیری از گم کردن private key
می‌توان private key را بر روی کیف پول کاغذی به صورت کد QR Code ذخیره کرد. از آن پرینت گرفت و با اسکن کردن کد QR می‌توان تراکنش مورد نظر را امضا کرد. private key در کیف پول های سخت افزاری ذخیره می شود. کیف پول سخت افزاری معمولا به شکل یک USB است و در بخش آفلاین آن رمز خصوصی ذخیره و از آن محافظت می شود و بخش آنلاین آن جهت ذخیره کلید عمومی است.

کلید عمومی و کلید خصوصی ارز دیجیتال چیست؟

بازیابی کیف پول با استفاده از Seed
اگر موبایل یا کامپیوتر ما گم و یا خراب شود و یا به هر دلیلی نتوانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم، با داشتن سید (Seed) یا همان عبارات بازیابی مربوط به کیف پول خود، که معمولا یک ترکیب ۱۲ تایی از کلمات مختلف است، با نصب برنامه کیف پول بر روی هر موبایل یا کامپیوتر دیگر و وارد کردن Seed مربوط به آن، می‌توانیم به کیف پول خود، با تمام دارایی‌هایی که در آن داشتیم، دسترسی پیدا کنیم.
کلید عمومی (Public Key) چیست؟
کلید عمومی یک کد رمزنگاری است. کلید عمومی در کنار کلید خصوصی امنیت حساب شما را برای جا به جایی ارزهای دیجیتال تامین می کند. کلید عمومی یک کد رمزنگاری است سرمایه گذاری هوشمندکه می توان از آن برای دریافت ارزهای دیجیتال ،کیف پول خود استفاده کرد و یک رشته طولانی از حروف و اعداد مختلف است. در واقع، private key منجر به ایجاد کلید عمومی می‌شود. با وجود اینکه کلید عمومی با استفاده از یک سری توابع رمزنگاری از روی کلید خصوصی بدست می‌آید، اما پیدا کردن کلید خصوصی از روی کلید عمومی، با استفاده از مهندسی معکوس، غیرممکن است.

نمونه ای از کلید عمومی بیت کوین را می‌توان در زیر دید:

۱JrPhXTtLTmSywD۲۸znDpPdxJ۵dqWr۳GMp
نحوه عملکرد کلید عمومی یا public key
زمانی که کاربران قصد انجام تراکنشی را دارند:

۱.در ابتدا این تراکنش به شبکه بلاک چین مربوط به آن ارسال می شود
۲.در یک بلاک قرار می گیرد
۳.گره‌های شبکه اعتبار این تراکنش را تایید می‌کنند.
پس از تایید، تراکنش انجام شده و بر روی بلاک چین ثبت می‌شود.

این تراکنش پیش از ارسال به شبکه، با استفاده از کلید خصوصی کاربر امضا می شود.
این امضا به معنای تایید مالکیت کلید خصوصی است.
هویت صاحب کلید خصوصی فاش نمی‌شود و پس از تایید تراکنش، مبلغ به نشانی عمومی دریافت کننده واریز می شود.منبع

کاربرد های فناوری بلاک چین

1- بیت کوین

معروف ترین کاربرد بلاک چین، رمز ارز ها هستند. بیت کوین در واقع روشی برای معماله بدون واسطه بود یعنی در این معامله بدون اینکه نیازی به اعتماد طرف سومی مثل بانک ها باشد معامله صورت میگیرد. بلاک چین ها برای تامین امنیت و ثبت معاملات بیت کوین مورد استفاده قرار میگیرد.

2- خودروها

کیلومتر شمارهایی که به شبکه اینترنت متصل باشند، مسافت پیموده شده را در بلاک چین ذخیره میکنند. این کار یک گواهی امن و دیجیتال برای هر ماشین ایجاد می کند و با توجه به اینکه از بلاک چین استفاده می کنیم هیچکس نمی تواند این اطلاعات را دستکاری کند و همه اعضای شبکه می توانند سابقه یک ماشین را مشاهده کنند. این ایده از کلاهبرداری هایی همچون فروش ماشین های کارکرده به جای ماشین های نو جلوگیری میکند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.