آموزش بورس از صفر

جدیدترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش

آموزش بورس از صفر

بازار بورس یکی از بازارهای مالی است که در آن دارایی هایی مانند اوراق مشارکت و سهام خرید و فروش می شود. خرید سهام یک شرکت قابل معامله در بورس به معنای اینست که سهام دار در مزایا و منافع شرکت سهیم است. در این مطلب به آموزش بورس از صفر و بیان اطلاعات مورد نیاز برای ورود به بازار بورس و اوراق بهادار پرداخته می شود.

 سرمایه گذاری در بورس
 عرضه اولیه
 صندوق سرمایه گذاری
 افزایش سرمایه
 حق تقدم
فهرست عناوین این مطلب
چرا هر فردی نیاز به سرمایه گذاری دارد ؟
ویژگی های یک سرمایه گذاری خوبریسک، نقد شوندگی، مدت زمان و بازدهی
سرمایه گذاری در بورس ؛ خودتان را بشناسید
سختی­های سرمایه گذاری در بورس
معیارهای انتخاب یک کارگزار مناسب
عوامل مهم در موفقیت در سرمایه گذاری در بورسبه دانش خود اتکا کنید و برای خود یک استراتژی معامله گری شخصی داشته باشید
در اجرای معاملات خود مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه داشته باشید
روانشناسی در آموزش بورس از صفر تا صد ؛ بر احساسات و هیجانات خود مسلط باشید
سرمایه گذاری در بورس چه مزایایی دارد؟
بورس برای شرکت ها چه مزایایی دارد؟آموزش بورس از صفر تا صد ؛ مراحل ورود به بازار بورس
روز و ساعت کاری بازار بورس
نمادها

آموزش بورس از صفر ؛ سهام ها چند نوع هستند؟آموزش بورس از صفر تا صد ؛ راه های کسب سود از سرمایه گذاری در سهام در
تابلوهای بورس و فرابورسبازار فرابورس
بازار پایه
چگونگی استفاده از سایت TSETMC آموزش بورس از صفر ؛ بررسی صفحه مربوط به معاملات یک سهم در سایت TSETMC
سایت کدالآموزش بورس از صفر ؛ تفاوت مجمع عادی و فوق العاده
آموزش بورس از صفر ؛ افزایش سرمایه
عرضه اولیه
چرا هر فردی نیاز به سرمایه گذاری دارد ؟
اگر شما یک میلیون تومان پول در اختیار داشته باشید می توانید کالایی متناسب با پول خود همین امروز خریداری کنید. اما اگر یکسال از این زمان بگذرد دیگر آن کالا را با یک میلیون تومان نمی توان خریداری کرد. ارزش پول به طور همیشگی در حال کاهش است. از اینرو هر فردی به منظور حفظ ارزش پول خود بایستی پول خود را سرمایه گذاری کند. در ادامه به آموزش بورس از صفر و ارائه اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری در بورس پرداخته می شود.

ویژگی های یک سرمایه گذاری خوب
در همه نوع سرمایه گذاری ها عوامل مشترکی دخیل هستند که می توان با بررسی آنها یک سرمایه گذاری را ارزش گذاری نمود.

ریسک، نقد شوندگی، مدت زمان و بازدهی
در همه سرمایه گذاری ها ریسک وجود دارد. اگر شما یک وارد کننده کالا باشید ریسک هایی مثل سالم رسیدن کالا به داخل کشور، استقبال از کالا و فروش راحت آن و … در این سرمایه گذاری دخیل هستند. اگر شما یک معامله گر فارکس هستید اعتبار بروکر، نحوه واریز وبرداشت پول، سود و زیان در هر معامله از ریسک هایی است که تریدر فارکس با آن روبه رو می شود. اگر شما یک انبوه ساز هستید پذیرفتن زمان فروش واحدهای مسکونی یا تجاری و بازگشت سرمایه از ریسک های این شغل است.

در بازار بورس هم هر فردی که قصد معامله گری دارد بایستی از ریسک های آن مطلع باشد. یک سهم در برخی مواقع متوقف می شود و در آن مدت توقف امکان فروش وجود ندارد. قیمت یک سهم همیشه در حال افزایش و کاهش است و اینکه در چه زمانی خرید و فروش شود مهم است.

یکی دیگر فاکتورهای مقایسه انواع سرمایه گذاری ها نقد شوندگی آنهاست. به عنوان مثال اگر یک سرمایه گذار پول خود را در خرید و فروش املاک سرمایه گذاری کند. در صورتیکه قصد فروش ملک و نقد کردن سرمایه خود را داشته باشد در لحظه نمی تواند ملک خود را بفروشد و بایستی تا به فروش رسیدن آن صبر کند.

یکی دیگر از عوامل مهم در یک سرمایه گذاری زمان است. سرمایه گذار برای چه مدتی سرمایه گذاری می کند. یک روز؟ یک ماه؟ یک سال؟ ده سال؟ در بازارهایی مانند فارکس و باینری آپشن سرمایه گذاری می تواند به مدت یک دقیقه تا چند ماه باشد. برخی مواقع یک عرضه اولیه در بورس یه فرصت سودآوری خیلی سریع را فراهم می کند.

بی تردید در یک سرمایه گذاری مقدار بازدهی و بازگشت پول مهم به شمار می رود. در مقابل مقدار ریسک و زمانی که صرف سرمایه گذاری می شود بازدهی این سرمایه گذاری چقدر است؟

در زیر مثالهایی از انواع حوزه های مالی مختلف که می توان با مطالعه هریک در آن سرمایه گذاری کرد آورده شده است.

بانک، املاک، سکه و طلا، صندوق های سرمایه گذاری( درآمد ثابت، مختلط و سهامی)، اوراق اخزا، دولتی و قرضه، بورس، اوراق بهادار، بورس کالا و بورس انرژی، فارکس و باینری آپشن و … .
سرمایه گذاری در بورس ؛ خودتان را بشناسید
هر شخصی پیش از  آموزش سرمایه گذاری بهتر است روحیه خود را بهتر بشناسد. این آشنایی بیشتر هر فرد با خود می تواند در پاسخ به سوالات زیر ایجاد شود.
چه مقدار سرمایه آزاد دارم (برای سرمایه گذاری پول خود به کسی بدهکار نشوم)؟
چه مقدار زیان را می توانم بپذیرم؟
اگر ضرر کنم حالت روانی من چه تغییری می کند؟
انتظار من از بازدهی سرمایه خود در این مدت سرمایه گذاری چند درصد است؟
سختی­های سرمایه گذاری در بورس
سرمایه گذاری در بورس سهام هم همانند دیگر سرمایه گذاری ها سختی­هایی دارد. اما همین مشکلات می تواند باعث یافتن راه حل و تبدیل شدن به فرصت برای معامله گر سهام باشد.

یک نکته مهم در آموزش بورس از صفر و یکی از مسائلی که فردی که قصد سرمایه گذاری در بورس دارد با آن روبه رو می شود مدیریت احساسات خود است. به عنوان مثال پس از خرید یک سهم و با افزایش قیمت سهم و قرار گرفتن معامله در سود این فکر به سراغ شخص می آید که چرا چندین برابر این مبلغ سرمایه گذاری شده از این سهم نخریدم و اگر به عنوان مثال ده برابر این مبلغ را وارد این سهم کرده بودم الان سود من ده برابر بود و می توانستم با سود آن فلان اتومبیل را بخرم. یا در هنگامی که معامله وارد ناحیه زیان می شود معامله گر دچار اضطراب و نگرانی می شود و این نگرانی در دیگر  حوزه های زندگی او تاثیر منفی می گذارد. این نوع افکار به شدت آسیب زننده است و شخصی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارد بهتر است روحیه خود را پیش از ورود به بازار بورس بسنجد تا توان مدیریت احساسات و هیجان خود در مقابل بازار های پرنوسانی مانند بورس را داشته باشد.

بازار بورس محلی برای ایجاد درآمد ماهیانه برای هزینه های زندگی نیست. برخی مواقع باید کنار نشست و فقط تماشاگر بازار بود. برخی مواقع باید دید چندماهه به سرمایه گذاری در بورس داشت و انتظار برداشت سود سریع نداشته باشیم.

در آموزش بورس از صفر و سرمایه گذاری در بورس کسب دانش و مهارت بسیار مهم به شمار می رود. سرمایه گذاری در بورس نیازمند به روز بودن اطلاعات مربوط به سهم است. اگر تحلیل گر تکنیکال باشید بایستی هر روز نمودار را بازبینی کنید و با دانش تحلیل تکنیکال خود نوع روند و سطوح حمایت و مقاومت و… را شناسایی کنید. اگر تحلیل گر بنیادی هستید اخبار مربوط به شرکت را با تحلیل بنیادی پیگیری کنید. گزارش های سود و زیان، زمان اتمام سال مالی، محل تامین مالی افزایش سرمایه و … را بررسی کنید.

معیارهای انتخاب یک کارگزار مناسب

وجود شعبه از آن کارگزاری در شهر محل سکونت
برخورداری از سرورهای پر سرعت
ارائه اعتبار به همه مشتریان و ارائه تخفیف در کارمزد معاملات
ارائه پنل معاملاتی آسان
وجود منابع آموزشی، مشاوره و تحلیل برای مشتریان
صندوق سرمایه گذاری
ارائه خدمات پشتیبانی و پاسخگویی سریع به مشتریان
نکته: کارمزد درصدی از معامله است که در اجرای خرید یا فروش معامله به کارگزاری تعلق می گیرد.
عوامل مهم در موفقیت در سرمایه گذاری در بورس
به دانش خود اتکا کنید و برای خود یک استراتژی معامله گری شخصی داشته باشید
برخی افراد پس از ورود به بازار بورس و بدون مطالعه در حوزه آموزش بورس و سهام دائماً به دنبال این هستند که دیگران به آنها سهم جدید برای خرید معرفی کنند. و یا در فضای مجازی در گروه ها و کانال ها به دنبال گوش کردن به توصیه افراد به ظاهر خبره و خرید مطابق تحلیل آنها هستند. بد نیست در این مورد فکر شود که چرا بدون یافتن هیچ گونه دلیلی حرف های دیگران را اجرا می کنند و بعد اگر ضرر کردند تقصیر را گردن دیگران می اندازند.

سعی کنید خود یک تحلیل گر شوید و برای تحلیل خود ارزش قائل باشید. منابع بساری در اینترنت در مورد آموزش بورس از صفر موجود است. بهترین تریدرهای دنیا علاوه بر ترید و معامله گری زمان هایی را برای کسب دانش بیشتر و مطالعه اختصاص می دهند تا استراتژی معاملاتی خود را بهتر کنند. یک سرمایه گذار بهتر است خود را با علم تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی آشنا کند.

در اجرای معاملات خود مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه داشته باشید
در خرید سهام تعداد معاملات باز همزمان برای تریدرهای مختلف متفاوت است. هر فردی بایستی بررسی کند که چقدر سرمایه وارد بورس می کند و این سرمایه خود را به چه نحوی بین سهام های مختلف تقسیم می کند.یکی دیگر از نکات مهم در آموزش بورس از صفر ،نسبت سود به ریسک در هر معامله است. برای هر معامله خود حد ضرر تعیین کنید تا میزان ریسک معامله مشخص گردد. توصیه می شود مقدار ریسک در یک معامله بیش از 2 درصد کل سرمایه نباشد.

در معاملات بورس ممکن است یک معامله با سود و دیگری با ضرر همراه شود. داشتن حد ضرر و مدیریت سرمایه باعث می شود برآیند معاملات با سود شیرین همراه شود.

روانشناسی در آموزش بورس از صفر تا صد ؛ بر احساسات و هیجانات خود مسلط باشید
همه مشاغل می توانند حرص و طمع نهفته در انسان را بیدار کنند اما ترید در بازارهای مالی طمع برانگیز ترین حرفه و شغل ها است. اگر تریدر نتواند بر حالت روحی و روانی خود مسلط باشد بازار بورس پر از لحظاتی است که باعث می شود تریدر بدون توجه به استراتژی معاملاتی خود تصمیمات لحظه ای بگیرد و بعد از چند دقیقه از تصمیم خود پشیمان شود. زیان و ضرر برای هر تریدری اتفاق می افتد. مهم مدیریت صحیح و تصمیم گیری بر اساس روش معاملاتی می باشد.

سرمایه گذاری در بورس چه مزایایی دارد؟
در بازار بورس سرمایه زیادی نیاز نیست و همه می توانند با سرمایه اندک خود وارد بازار بورس شوند.
سرمایه گذاری در بورس باعث رشد اقتصاد کشور می شود.
در بورس سهام در اکثر مواقع خیلی سریع فروش می رود و نقد شوندگی بالایی دارد.
شرکت های بورسی و فرابورسی موظف هستند گزارش های خود را در سایت کدال منتشر کنند و این به سرمایه گذاران امکان تحقیق و تحلیل می دهد.
رشد بازارهای دیگر در ارزش سهام شرکتهای مربوط به آن بازارها تاثیرگذار است. به عنوان مثال رشد قیمت مسکن باعث سودآوری شرکت های این گروه و به دنبال آن افزایش قیمت سهام این شرکت ها می شود. رشد قیمت ارز باعث سودآوری بیشتر شرکتهای صادراتی می شود و در نتیجه آن رشد قیمت سهام این شرکت ها را به دنبال دارد.
بورس برای شرکت ها چه مزایایی دارد؟
– شرکت­ها برای افزودن منابع مالی خود و ایجاد سرمایه برای توسعه شرکت می توانند از سرمایه سهامداران خود بهره ببرند. تامین پول از طرف سهامداران خیلی بهتر از اخذ وام بانکی می باشد.

– شرکت های بورسی و فرابورسی بسته به درصد سهام ارائه شده در بازار بورس و مقدار سهام شناور از بخشی از مالیات خود معاف می شوند.

– شرکت بورسی و فرابورسی با توجه به دیده شدن اسم و نمادشان در تابلو بورس و معامله شدن سهام آنها از معروفیت و جنبه تبلیغاتی بهره مند می شوند.

آموزش بورس از صفر تا صد ؛ مراحل ورود به بازار بورس
ثبت نام آنلاین در در وبسایت کارگزاری
مراجعه حضوری به کارگزاری برای احراز هویت
دریافت کد بورسی
ورود به وبسایت معاملاتی و آغاز معامله گری
روز و ساعت کاری بازار بورس
روزهای کاری بورس پنج روز در هفته یعنی شنبه تا چهارشنبه می باشد. معامله از 9 صبح تا 12:30 صورت می گیرد. ولی می توان قبل از آن اردر گذاری کرد.

نمادها
با توجه به طولانی بودن اسم شرکتها و به منظور اختصار نمادی برای سهم ها درنظر گرفته می شود. حرف اول نماد گروه سهم را مشخص می کند مثلا ح مربوط به گروه حمل و نقل می شود.

آموزش بورس از صفر ؛ سهام ها چند نوع هستند؟
سهام عادی : سرمایه گذاری که بخشی هر چند کوچک از سهام یک شرکت را خریداری می کند، حق گرفتن سود تقسیم شده سالیانه شرکت دارد.

سهام جایزه : شرکت می تواند بخشی از سود انباشته را به افزایش سرمایه اختصاص دهد و به صورت سهام جایزه بین سهام داران تقسیم کند.

حق تقدم : شرکت جهت تامین پول از سهامداران مبلغی دریافت می کند و به جای آن پول به سهامداران سهم با ارزش اسمی می دهد.

اوراق مشارکت : سود حاصل از اوراق مشارکت پیش از خرید کاملا مشخص است و اوراق مشارکت سررسیدهای متفاوتی می تواند داشته باشد. به عنوان مثال اگر سررسید پنج ساله داشته باشد، پس از پنج سال اصل پول به اضافه سود به سرمایه گذار باز می گردد.

آموزش بورس از صفر تا صد ؛ راه های کسب سود از سرمایه گذاری در سهام در
دریافت سود نقدی سالانه شرکت
سودی سال مالی که شرکت پس از برگزاری مجمع بین سهام داران خود توزیع می کند و به حساب بانکی سهامدار واریز می شود.

نوسان قیمت سهام شرکت
وقتی ارزش جاری قیمت سهم پس از خرید رشد کند و به فروش برسد.

تابلوهای بورس و فرابورس
یکی دیگر از موارد مهم در آموزش بورس از صفر وجود بازارها و تابلوهای مختلف در بورس می باشد که البته برای سهامدار سهام همه شرکت ها قابل معامله است. شرکت ها با توجه به سهام شناور، مقدار سرمایه و … در تابلوها و بازارهای مختلف قرار می گیرند.

شرکت های سهامی در دودسته سهامی خاص و سهامی عام قرار می گیرند. یک شرکت سهامی خاص مختص موسسین آن شرکت است و سرمایه گذاری برای آنهاست.

وقتی شرکت وارد بورس می شود تبدیل به سهامی عام می شود. بخشی از شرکت متعلق به سرمایه گذارانی از عموم مردم است.

همه سهام ها برای قرارگیری در بازارها و تابلوهای مختلف بایستی ثبت در سازمان بورس شده باشند، دارای حق رای باشند، محدودیت قانونی برای نقل و انتقال نداشته باشند و بهای اسمی سهام پرداخت شده باشد.

بازار اول شامل تابلو اصلی و فرعی می شود.

تابلوی اول اصلی
شرایط نمایش سهم در تابلوی اصلی به صورت زیر می باشد:

حداقل سرمایه شرکت بیشتر از 100 میلیارد باشد
حداقل مقدار سهم شناور شرکت 20 درصد باشد
حداقل تعداد دوره های سودآوری 3 دوره باشد
تابلوی اول فرعی
شرایط نمایش سهم در تابلوی اصلی به صورت زیر می باشد:

حداقل سرمایه شرکت بیشتر از 50 میلیارد باشد
حداقل مقدار سهم شناور شرکت 15 درصد باشد
حداقل تعداد دوره های سودآوری 2 دوره باشد
تابلوی دوم
حداقل سرمایه شرکت بیشتر از 20 میلیارد باشد
حداقل مقدار سهم شناور شرکت 10 درصد باشد
حداقل تعداد دوره های سودآوری 1 دوره باشد
بازار فرابورس
در شرکت های فرابورسی حجم مبنای سهم همه شرکت ها 1 می باشد.

تابلو اول
حداقل سرمایه شرکت بیشتر از 10 میلیارد باشد
حداقل مقدار سهم شناور شرکت 10 درصد باشد
حداقل 1 دوره منتهی به پذیرش سودآوری داشته باشد
زیان انباشته نداشته باشد
تابلو دوم
حداقل سرمایه شرکت بیشتر از 1 میلیارد باشد
حداقل مقدار سهم شناور شرکت 5 درصد باشد
برای خروج زیان انباشته برنامه داشته باشد
 
بازار پایه
اگر شرکتی بیش از دارایی خود زیان انباشته داشته باشد در بازار پایه قرار می گیرد و از این طریق می توانند سهام خود را بفروشند. دامنه نوسان سهام های بازار پایه تا 10 درصد می باشد. دامنه نوسان زیاد باعث جذب معامله گران می شود.

در آموزش بورس از صفر و برای سرمایه گذاری در بازار بورس روش های تحلیلی متفاوتی وجود دارد تا سرمایه گذار با تحلیل صحیح سهم مناسب خرید را شناسایی کند و ورود و خروج مناسب از سهم داشته باشد. انواع روش های تحلیلی شامل تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی (فاندامنتال) و تابلوخوانی و رونشناسی بازار می باشد.

تحلیل گران و سرمایه گذارانی که روش تحلیل بنیادی را برای رصد بازار و بررسی سهم های مختلف انتخاب می کنند نیازمند به روز بودن و مطلع بودن از تازه ترین خبرها و گزارشات مربوط به سهم می باشند. اطلاعاتی نظیر قیمت سهام، گزارش سود و زیان، سهامداران عمده و … در کیفیت تحلیل بنیادی تاثیر گذار است.

به منظور کسب داده ها و اطلاعات جدید و معتبر می توان از سایت TSETMC و برای آگاهی و دسترسی از گزارشات مالی و میزان درآمد و … از سایت کدال بهره برد.

چگونگی استفاده از سایت TSETMC
یکی دیگر از نکات قابل ذکر در آموزش بورس از صفر نحوه استفاده از سایت TSETMC می باشد. در صفحه اصلی این سایت در بخش بازار نقدی بورس در یک نگاه عدد مقابل عبارت ارزش معاملات و حجم معاملات را هر روز رویت می کنیم. افزایش این عدد به معنای ورود پول و سرمایه جدید به بازار و رونق بورس می باشد.

آموزش بورس از صفر ؛ بررسی صفحه مربوط به معاملات یک سهم در سایت TSETMC
قیمت پایانی : در بورس دامنه تغییرات قیمت پایانی نسبت بع قیمت پایانی روز قبل 5-% تا 5+% می باشد. قیمت پایانی برآیند قیمت های معامله شده در روز می باشد.

آخرین قیمت : آخرین معامله پیش از بسته شدن بازار در این قیمت صورت گرفته است.

بازه روز : کمترین و بیشترین قیمت معامله شده امروز را نشان می دهد. به عبارت دیگر مقدار نوسان قیمتی در یک روز

بازه هفته : کمترین و بیشترین قیمت معامله شده هفته را نشان می دهد. به عبارت دیگر مقدار نوسان قیمتی در یک هفته

تعداد معاملات : تعداد معاملاتی که بین خریداران و فروشندگان صورت گرفته است.

حجم معاملات : تعداد برگه سهم

ارزش معاملات : تعداد سهام ضربدر قیمت پایانی امروز، ارزش معاملات امروز وکل پول جا به جا شده امروز را نشان می دهد.

ارزش بازار : تعداد سهام ضرب در قیمت پایانی ارزش این نماد را نشان می دهد.

تعداد سهام : تعداد کل سهام شرکت در بازار بورس

حجم مبنا : حداقل مقدار حجمی که برای 5 درصد مثبت شدن سهم یک شرکت در یک روز در صورت صف خرید بودن و یا 5 درصد منفی شدن در صورت وجود صف فروش بایستی معامله شود.

سهم شناور : درصدی از سهام شرکت که توسط معامله گرانی معامله می شود که کمتر از یک درصد از سهام شرکت دارند.

میانگین حجم ماه : مقدار میانگین حجم معاملات در یک ماه. این پارامتر نقد شوندگی سهم را نشان می دهد. هر جه این عدد بیشتر باشد نقد شوندگی سهم بالاتر است.

وضعیت سهم مجاز : یعنی در ساعات کاری بورس قابل معامله است.

وضعیت سهم متوقف : به دلیل برگزاری مجمع قابل معامله نیست.

EPS : سود پیش بینی شرکت برای سال مالی خود

DPS : مقدار سودی که به سهامدار تعلق می گیرد.

P/E : نسبت قیمت پایانی بر سود پیشبینی شده قیمت. معنای عدد بدست آمده این است که اگر سهام این شرکت را داشته باشید، پس از مدت P/E اندازه سرمایه ای که از سهام این شرکت خریده اید، سود می کنید. ( البته در بسیاری از مواقع عدد EPS توسط شرکت درست پیشبینی نشده است)

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می گردد دو ستون برای خریداران و فروشندگان قرار داده شده که با یکسان شدن قیمت خرید و فروش معامله صورت می گیرد.

در پایین صفحه مربوط به یک سهم همگروهی های آن سهم نیز نشان داده می شود.

در بالای صفحه نوار ابزاری وجود دارد که بسیار ارزشمند است. سهامداران عمده شرکت در این نوار ابزار مشخص است. وجود نام سهامداران عمده معروف در تحلیل تاثیر گذار است. همچنین اطلاعیه ها و ترازنامه شرکت در این نوارابزار قابل مشاهده است.
سایت کدال
مهمترین اطلاعات موجود در سایت کدال گزارش فعالیت ماهانه، گزارش فعالیت فصلی می باشد. نحوه استفاده از سایت کدال یکی از مهمترین مباحث آموزش بورس است. زیرا معتبرترین سایت برای کسب داده های مورد نیاز در تحلیل بنیادی به شمار می رود.

در گزارش ماهانه سود حاصل از تمام محصولات نمایش داده شده است. همچنین روند سودآوری ماه های مختلف قابل مشاهده است.

در اطلاعیه صورت مالی میان دوره ای یک سهم می توان میزان دارایی ها و بدهی ها را مقایسه نمود. میزان سود و زیان انباشته شرکت قابل مشاهده است. اگر شرکت قصد افزایش سرمایه داشته باشد یا افزایش سرمایه ای در جریان قرار دارد از این اطلاعیه قابل مشاهده است.

در قسمت صورت سود و زیان درآمد عملیاتی، بهای درآمد عملیاتی(هزینه های شرکت)، سود خالص، سایر هزینه ها و … قابل مشاهده است.

با مقایسه درآمد منتهی با این تاریخ با درآمد منتهی به همین تاریخ در سال قبل و همچنین مقایسه بهای تمام شده درآمد عملیاتی این دوره با همین مدت در سال قبل روند سودآوری و وضعیت شرکت را مقایسه نمود.

در خلاصه اطلاعات تفسیری شرکت درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده و مقدار فروشی داخلی و خارجی شرکت قابل دسترسی است. این اطلاعات با اطلاعات سال قبل قابل مقایسه است.

آموزش بورس از صفر ؛ تفاوت مجمع عادی و فوق العاده
در سایت کدال می توان آگهی دعوت به مجمع سالیانه را نیز مشاهده نمود. مجمع سالیانه تا چهار ماه بعد از سال مالی برگزار می شود. همچنین اطلاعیه دعوت به مجمع فوق العاده که ممکن است مربوط به افزایش سرمایه شرکت باشد را از طریق سایت codal و روزنامه کثیرالانتشار به تصویب رسیده مطلع گردید. تامین مالی افزایش سرمایه از گزارش پیشنهاد هیئت مدیره مشخص می گردد.

مجامع شرکت شامل مجمع عادی و مجمع فوق العاده می باشد. در مجمع عادی صورت های مالی و انتخاب هیئت مدیره، انتخاب بازرس، میزان تقسیم سود و … بررسی می شود. در مجمع فوق العاده تغییرات اساسنامه و سایر مواردی که در مجمع عادی به آنها پرداخته نمی شود صورت می گیرد.

اساسنامه شرکت سهامی عام شامل موضوع فعالیت شرکت، نام شرکت، مبلغ سرمایه شرکت، تاریخ مجامع، سال مالی و … می باشد.

آموزش بورس از صفر ؛ افزایش سرمایه
افزایش سرمایه از چهار محل صورت می گیرد:

از سود انباشته: یعنی سودآوری خوب بوده است.
از تجدید ارزیابی دارایی های شرکت: به عنوان مثال شرکت زمینی داشته و حالا ارزش زمین بیشتر شده است.
آورده نقدی و مطالبات سهامداران: برای تامین نیازهای شرکت از سهامدار پول دریافت می کند و به جای آن سهام داده می شود. ولی به جای اینکه سهام به ارزش جاری به سهامدار داده شود به قیمت 100 تومان داده می شود.
قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه شرکت:

گزارش افشای اطلاعات با اهمیت مربوط به قراردادهای جدید شرکت می باشد. این نوع گزارش ها و اطلاعات نیز در سایت کدال codal.ir بارگزاری می شود.

عرضه اولیه
یک شرکت بورسی تعیین می کند که چه مقدار سهم می خواهد وارد بورس کند. به عنوان مثال 20 میلیون سهم.

مشخص می کند که هر شخص حقیقی و حقوقی چقدر سهم می تواند بخرد. علاوه بر این کف و سقف قیمت این عرضه اولیه مشخص می شود تا مشتریان در این محدوده سفارش دهند.

اگر تقاضا بیشتر از تعداد سهم عرضه اولیه باشد تعدادی که برای هر کد در نظر گرفته می شود کاهش می یابد تا به همه برسد.  منبع

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.