پاسخ به سوال : دیفای چیست ؟ در دلفین وست

جدیدترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش

پاسخ به سوال : دیفای چیست ؟ در دلفین وست

آشنایی با دیفای چیست ؟ در دلفین وست


دیفای چیست

با پیدایش بیت کوین و عرصه کریپتوکارنسی، همه چیز به سرعت تغییر کرد. به لطف فناوری بلاک چین، تکنولوژی در مسیری جدید قدم گذاشت و بسیاری از ایده ها و پروژه های خارق العاده و نو، به بازار اضافه شد. یکی از این ایده های هیجان انگیز عرصه دیفای (DeFi)، است که تاریخچه آن به سال 1980، بر می گردد. امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، یکی از پرطرفدار ترین پروژه های دنیای ارز دیجیتال است که در سال های اخیر با موجی از تقاضای جوامع گوناگون، مواجه شد. اما به راستی دیفای (DeFi) چیست و سرمایه گذاری در دیفای چگونه است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال ها را با یک دیگر بررسی کنیم.

DEFI (امور مالی غیر متمرکز)دیفای چیست ؟


برای پاسخ به  سوال دیفای چیست ؟باید بدانید که ، اصطلاح DeFi، مختصر شده عبارت "decentralized finance" است که به معنی «امور مالی غیر متمرکز» می باشد. دیفای یک ایده نو آورانه است که با تکیه بر فناوری بلاک چین، سیستم مالی جدیدی را به وجود آورده که ویژگی اصلی آن «تمرکز زدایی» به شمار می رود. در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، در حالت عادی امور مالی هر دولتی بر عهده نهاد های نظارتی آن دولت، مانند بانک ها یا سایر نهاد های مالی است. این نهاد ها بر تمامی امور مالی نظارت می کنند و می توانند در پروسه هایی هم چون اخذ بیمه، سود، بهره و یا انتقال پول مردم دخالت کنند. اما تصور کنید بانک های مرکزی و سایر نهاد های ذینفع، هیچ کنترلی بر امور مالی نداشته و تنها مردم بتوانند بر دارایی خود کنترل داشته باشند. این دقیقا کاری است که سیستم مالی دیفای (DeFi)، انجام می دهد. 
در واقع سیستم های مالی سنتی، بسیار متمرکز هستند و توسط دولت ها و بانک ها اداره می شوند. اما دنیای غیر متمرکز دیفای، سیستمی را به تمام مردم از سراسر جهان ارائه می دهد که می توانند از طریق آن، امور مالی خود را به طور کامل در دست بگیرند و نیازی به واسطه های متمرکز نداشته باشند. این امر باعث می شود مردم تنها صاحب، دارایی های خود باشند.

نحوه استفاده از دیفای

برنامه های مالی در دیفای، مبتنی بر بلاک چین و از طریق قرارداد های هوشمند اجرا می شوند. قرارداد هوشمند نوعی پروتکل پیشرفته در بلاک چین است که از طریق آن، هر شخصی در هر کجای دنیا، تنها از طریق اینترنت می تواند به شبکه بلاک چین متصل شود. شبکه اتریوم یکی از بهترین بلاک چین ها برای ساخت برنامه های دیفای را ارائه می دهد و اغلب برنامه های این سیستم مالی بر روی بلاک چین اتریوم ساخته می شود. اما بستر های دیگری نیز برای این کار وجود دارد که سعی در رقابت با اتریوم دارند. پروژه DeFi، متشکل از برنامه ها و پروتکل های همتا به همتا است که برای تجارت، نیاز به حق دسترسی ندارند.
 به همین دلیل دیفای به یکی از سیستم های مالی کامل، از برنامه ها و پروتکل های کاربردی تبدیل شده است که اکوسیستمی قوی و جذاب را به میلیون ها کاربر ارائه می دهد. اما این تنها کاربرد دیفای نیست و این سیستم غیر متمرکز پروژه های شگفت انگیز زیادی را در بر می گیرد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.



 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.